Slik ble Gravermoen Klima en av Mitsubishi Electrics beste forhandlere

Av Tommy Nilsen, 12. desember 2019

Hva er hemmeligheten til en av Mitsubishi Electrics beste forhandlere, Gravermoen Klima? Kundeservice, kundeservice og ikke minst – kundeservice!  

 

I 2009 satset Trond Gravermoen alt på et sideprosjekt som viste seg å ha heltidspotensial. Han opprettet sitt eget kjølefirma, Gravermoen Klima, og har ikke sett seg tilbake. I dag har han syv ansatte, og er en av Mitsubishi Electrics toppforhandlere.

– Jeg startet firmaet alene og har bygget det sten for sten. Det hele startet med at jeg kjøpte pumper enkeltvis. Første gang jeg kjøpte en hel pall var jeg livredd, men plutselig var de solgt, og det gikk faktisk ganske raskt, forteller Trond Gravermoen.

 

Monterer over 500 varmepumper årlig

Bilde av to varmepumpemontører fra Gravermoen Klima

Her monterer Gravermoen Klima en liten bedriftsløsning for kontroll av temperaturen i et lagerlokale. (Foto: Trond Gravermoen)

Gravermoen Klima begynte samarbeidet med Mitsubishi Electric allerede i 2010. I løpet av et år er de ute hos mellom 600 og 700 kunder, og monterer omlag 500 varmepumper. Både privatkunder og næringsbygg har fått gode Mitsubishi Electric-løsninger installert av Gravermoen.

– Det er mange grunner til at jeg ønsket å selge varmepumper fra Mitsubishi Electric. I 2010 tok Mitsubishi større og større plass i markedet, men likevel var det få som solgte deres varmepumper i mitt område. Jeg ville tilby noe annet enn det som var å finne her, og det har jo vist seg å bli en suksess, sier Gravermoen.

I dag leverer han kun varmepumper fra Mitsubishi Electric til sine kunder. Grunnen? Kvalitetsprodukter og et svært godt arbeidsforhold til Mitsubishi Electric.

 

En av Mitsubishi Electrics beste varmepumpeforhandlere

Bilde av perlehvit kaiteki hos sluttkunde

Perlehvit Kaiteki passet best hos denne sluttkunden. (Foto: Trond Gravermoen)

Gravermoen Klima er en av Mitsubishi Electrics beste forhandlere på luft-til-luft-varmepumper. Både de og deres sluttkunder sier seg svært fornøyde med maskinene fra Mitsubishi Electric. Og det er vel få reklamekampanjer som kan måle seg med fornøyde kunder?

– Jungeltelegrafen fungerer godt her ute. Vi bruker lite penger på markedsføring, og scorer heller høyt på god service og at folk forteller hverandre om både oss som firma og varmepumpene fra Mitsubishi Electric, sier Gravermoen.

Dersom det skulle oppstå problemer med en varmepumpe er også Gravermoen raskt på pletten. Kundetilfredshet prioriteres alltid uansett om de ønsker å handle en ny varmepumpe eller opplever noen vansker.

 

Slik har Gravermoen lykkes som leverandør av Mitsubishi Electric

Bilde av Trond Gravermoen utenfor bedriften sin

Trond Gravermoen, kjøleteknikker og daglig leder av kjølefirmaet Gravermoen Klima AS

Gravermoen mener det er viktig å sette av nok tid ute hos kunden når en varmepumpe skal installeres. En stresset montør fører til dårlige kundeopplevelser, mener Gravermoen. Nettopp derfor har han bestemt at alle som jobber for ham heller skal ha for få kundebesøk i løpet av dagen enn for mange.

– Vår nøkkel til suksess er fornøyde kunder – så enkelt og så vanskelig er det. Folk prater sammen, spesielt i lokalmiljøer som her oppe. Nettopp derfor er det viktig for meg at vi har flinke folk som ikke kommer for seint, tar seg tid til opplæring, gjennomgang av fjernkontroll og vedlikehold av produktet, og rydder opp etter arbeidet, sier Gravermoen.

 

Motiveres av fornøyde kunder

Bilde av ansatt med gravermoen-genser som ser utover skogen og tenker

Å oppleve at folk kommer tilbake etter et kjøp og ønsker seg flere varmepumper, eller at kunder anbefaler ham videre, motiverer Gravermoen.

– Når du driver et eget firma og folk gidder å ringe deg – velge deg … Sånt blir man faktisk ydmyk og stolt av. Det er det som driver meg, at folk gidder det – da har du gjort noe riktig på veien, sier Gravermoen.

Fremover tror han at den norske befolkning vil ønske seg enda flere luft-til-luft-løsninger, kanskje spesielt på grunn av byggeforskrifter. Nye hus er for eksempel tette og blir glovarme på sommeren, så kjølebehovet øker.

– Jeg håper de som lager nybygg blir flinkere til å sette av klare områder for luft-til-luft-løsninger, slik at folk som ønsker seg en varmepumpe enkelt kan få den installert. Hvem vet, kanskje det blir mer samarbeid med byggebransjen fremover, avslutter Gravermoen.

 

Tommy Nilsen

Av: Tommy Nilsen


Markedssjef i Mitsubishi Electric.