Problemer med hodepine? Prøv disse rådene

Av Camilla M. Paulsen, 22. januar 2019

hodepine

Hodepine kan ødelegge for både arbeid og fritid. Her er 7 gode tips som kan hjelpe deg med å unngå ringing i ørene og verk i tinningen.

Hele én av fem nordmenn er plaget av hodepine og hver fjerde norske tenåring har opplevd migrene. Å oppleve smerter i hodet er med andre ord ikke uvanlig i det hele tatt. Vondt i hodet kan sette en demper for dagen, gjøre det vanskelig å arbeide og føre til at man avlyser avtaler med venner og familie. Hvem synes vel det er morsomt å være sosial når det banker i hodet?

Heldigvis finnes det mye du kan gjøre for å unngå hodepine. Her er 7 tips som kan hjelpe deg i hverdagen dersom du sliter med regelmessige eller sjeldne hodepiner.

 

Drikk og spis nok

Kjenner du at det begynner å knake i skallen? Da kan det være lurt å ta seg en matbit eller drikke et glass vann. Dersom du ikke har spist på en stund vil du kunne føle deg uggen og rar, og like etter kan hodet begynne å verke. Dette kan være et resultat av lavt blodsukker, og hodepine er en vanlig konsekvens. Er det dette som ligger bak din murrende hodepine vil det derfor hjelpe å spise litt. Unngå matvarer med høyt sukkerinnhold og andre raske karbohydrater. Det vil føre til at blodsukkeret topper seg raskt og krasjer fort. Mat med mye magnesium kan hjelpe mot hodepine, så spinat, havre, olivenolje og fisk er herlig mat som bidrar til et fornøyd hode.

Dersom du er dehydrert kan du også lett oppleve hodepine. Det er viktig ikke å drikke for mye vann gjennom dagen, men du må også passe på å ikke få i deg for lite. Det finnes ingen enkel måte å bestemme hvor mye alle mennesker bør drikke i løpet av en dag, da dette avhenger av alder, kjønn, vekt og aktivitetsnivå. Den letteste regelen å føle er den aller beste – drikk når du er tørst, og hold deg gjerne til vann.

 

vann

 

Pass på stressnivåene dine

En annen faktor som enkelt kan trigge hodepine for mange er stress. Mange vil nok kjenne seg igjen i at jo mer stresset du er, desto verre blir gjerne hodepinen. Hvorfor stress forårsaker hodepine varierer. For noen handler det om at vi er mer anspente når vi stresser, og stive muskler i nakke og skuldre kan føre til et verkende hode. For andre vil man kanskje bli stresset av slitsomme omgivelser, som også tærer på hodet.

For å stresse ned kan en teste ut mye forskjellig. Yoga er en storfavoritt hos mange, mens stille gåturer i naturen er vinneren hos andre. Kanskje du er av typen som slapper mest av under en løpetur, eller kanskje du foretrekker å synke ned i et varmt bad. Uansett hvordan du takler stress best er det viktig å innarbeide metoder for stresshåndtering i hverdagen, særlig hvis du sliter med hodepine.

 

Reduser støynivåer

Eksterne faktorer som for mye støy er også en vanlig årsak til hodepine for mange. Det kan være vanskelig for noen å redusere bråk på jobb eller hjemme. Dersom du arbeider i en barnehage, på en byggeplass eller i et åpent kontorlandskap vil støy være å regne som helt normalt.

Det kan være vanskelig å gjøre noe med støynivåene i hverdagen. Det er likevel viktig å forsøke og gjøre plass til ro og stillhet i løpet av dagen, særlig hvis du brygger på en hodepine. Har du mulighet til å bruke støyreduserende hodetelefoner på arbeidsplassen, ørepropper eller sette deg på et stille rom for å jobbe uforstyrret noen timer, er dette fint. Hjemme kan du passe på å få litt pauser dersom det er mye bråk i perioder, eller være flink til å håndtere problemet med gode løsninger. Har du små barn som huier og hoier er det fint å sende dem ut for å leke noen timer dersom de er gamle nok.

 

Skap et godt inneklima

Dårlig luft og feil innetemperatur kan også være en årsak bak hodepine. Om vinteren vil det ofte være ekstra vanskelig å håndtere inneklimaet. Er det dårlig luft inne tyr mange til å åpne vinduer for å lufte ut. Når det er minusgrader hæler man ikke dette særlig lenge, og utsetter man seg for skiftende temperaturer for ofte i løpet av dagen kan dette gjøre deg raskere syk.

For å enklest mulig sørge for godt inneklima og rett temperatur i ulike rom kan man vurdere å skaffe seg en varmepumpe. Denne maskinen renser nemlig effektivt luften for bakterier og støv, samtidig som den holder boligen varm uten å gjøre luften ubehagelig tørr. Om sommeren kan den også brukes som aircondition. Bor du i nærheten av en trafikkert vei slipper du da å åpne alle vinduer for å få inn forurenset luft. Hos Mitsubishi Electric finner du både luft-til-luft varmepumper og luft-til-vann varmepumper i særdeles god kvalitet.

 

kaiteki

 

Senk skuldrene og ta en varm dusj

Hodepine kan ofte komme av anspente muskler i nakke og skuldre. Dersom det er tilfellet for deg, vil det kunne hjelpe å trene disse musklene mer, jobbe med positur og holdning, samt passe på å bruke avspenningsteknikker.

Det kan også hjelpe med varmeterapi, og en varm dusj eller et varmt bad vil ofte gjøre små mirakler hva gjelder hodepine. Varme får nemlig musklene våre til å slappe skikkelig av, så ta deg gjerne noen ekstra minutter i dusjen om morgenen eller kvelden slik at du er ekstra myk og god i ryggen. Brygger du på en forkjølelse kan dette også føre til hodepine, særlig hvis du er tett i nese og bihuler. Også her kan det hjelpe med en varm dusj da vanndampen hjelper til med å gjøre deg mindre tett.

 

Pass på alkoholinntaket

Flere har nok merket å våkne etter en kveld på byen med en hamrende hodepine. Det er ikke tilfeldig. Alkohol kan nemlig trigge hodepiner og migrene, samt gjøre oss dehydrerte – nok en vanlig årsak bak hodepiner.

Noen av oss kan drikke et glass rødvin, og allerede da kjenne at hodepinen kommer smygende. Dersom du er en av de som lett blir påvirket slik av alkohol er det lurt å være varsom med hva og hvor mye du drikker. Pass også på å drikke et glass vann for hver alkoholenhet du får i deg, så reduseres sjansen for å bli dehydrert.

 

Ta pauser fra skjermen

Jobber du foran skjermen hele dagen? Da er du ekstra utsatt for hodepine. Øynene anstrenger seg mer når de må lese og stirre på en lysende skjerm, noe som kan forårsake hodepine. Her vil det hjelpe å stille inn lyset på skjermen og ta regelmessige pauser. Stirr gjerne på noe annet i horisonten dersom du kan det, eller noe som er langt unna deg. Da får du vekslet på hvordan øynene arbeider.

Sitter du foran skjermen hele dagen kan det også hende at du har en dårlig sittestilling. Dette kan også være med på å bidra til hodepine. Sitt med avslappede skuldre, og vær rak i ryggen. Ta gjerne flere spaserturer til toalett, kaffemaskinen eller generelt rundt i bygningen for å få litt avbrekk fra både stol og skjerm også i løpet av dagen.

Benytter du deg av disse tipsene vil du redusere risikoen for hodepine, og forhåpentligvis få bukt med problemet en gang for alle. Dersom hodepinen din er alvorlig og svært hyppig bør du besøke legen for å finne ut om det er noen underliggende årsaker bak smertene.

 

Temaer: Inneklima, Tips og triks

Camilla M. Paulsen

Av: Camilla M. Paulsen


Markedsassistent i Mitsubishi Electric